ŠKODA Economy Run 2016 - Výsledky

 ste7926a 20160926 2059221581

Výsledky

jsou k dispozici v příloze celého článku

Fotogalerie je k dispozici zde

35. ročník soutěže ŠKODA Economy Run se uskutečnil v sobotu 24.9.2016. Pořadatelem soutěže byly jako již tradičně ŠKODA Auto a.s. a ÚAMK Automotoklub ŠkodaMladá Boleslav. Zázemí poskytlo ŠKODA Service Training Centre a o technickou stránku soutěže se starali mechanici ze Servisních služeb ŠKODA Auto. Sledování vozidel na trati a dodržování trati a pravidel silničního provozu zajišťoval ONI system.

Na letošní trati proběhlo tiché drama o celkového vítěze - vítězná posádka Jan Horníček - Věra Horníčková se svojí Škoda Citigo (1.0 MPI, 44kW) dosáhla spotřeby 3 l/100km, stejně jako posádka na druhém místě Jiří Honzejk - Jitka Honzejkována voze Škoda Citigo (1.0 MPI, 55kW). O vítězi rozhodlo po šestihodinovém zápase o každou kapku benzínu až vyšší průměrná rychlost vítězné posádky o 0,3 km/h - tedy o dvě minuty rychlejší průjezd trat dlouhé 323 km. Citigo s vyšším výkonem má i vyšší normovanou průměrnou spotřebu a tak si v hodnocení své třídy - B1000 své umístění obě posádky vyměnily.

Na třetím místě se umístila posádka Marek Tomíšek - David Kazda s celkovou spotřebou nafty 2,7 l/100km. Spalováním nafty vzniká více oxidu uhličitého a nepodařilo se jim snížit průměrnou hodnotu emisí CO2 pod hodnotu 70g/km tak, jako oběma posádkam s benzínovými Citigo. Spotřebou nafty pod 3 l/100km se mohou pyšnit i posádky na čtvrtém a pátém místě - Hykeš-Hykešová a Najman-Ondráček.

Celá třicítka soutěžících dosáhla průměrné hodnoty emisí CO2 pod 100g/km, což pro naftové motory znamená spotřebu pod 3,7l/100km a pro benzínové pod 4,2l/100km. S výjimkou dvou posádek dosáhli všichni soutěžící spotřeby pod 5 l/100km a s výjimkou jediné všichni dosáhli nižší spotřeby než je oficiálně uvedeno v technickém průkaze jejich vozu. Celkově čtvrtí Otakar Hykeš - Ema Hykešová a třetí Marek Tomíšek - David Kazda měli průměrnou spotřebu prakticky poloviční oproti té normované.

Nelze zapomenout ani na zástupce handicapovaných motoristů, posádku Liška-Bednář, která s novou Fabií 3 upravenou na ruční řízení dosáhla spotřeby 4,4l/100km a umístila se na 35 místě v celkovém pořadí.

K mezinárodnímu charakteru této soutěže letos přispěly zahraniční posádky z Finska a Slovenska.

 

Metodika měření spotřeby

Po změření výšky paliva v nádrži před startem soutěže bylo soutěžícím dotankováno 10 litrů pohonných hmot - takzvaná "Virtuální přídavná nádržka" - tedy množství paliva, které mělo stačit těm nejlepším k absolvování celé trati. V cíli soutěže se tedy měří přibližně stejná hladina jako před soutěží. Tim jsou eliminovány možné výrobní diference jednotlivých kusů palivových nádrží. Celková spotřeba paliva se pak vypočítá z rozdílu naměřených hodnot přičtenému k natankované "Virtuální přídavné nádržce".

Nejdůležitějším článkem tohoto systému je pak přepočet změřené výšky hladiny paliva v nádrži na objem paliva. Tento výpočet je proveden podle interních hodnot výrobce vozů, které však pořadatelé empiricky ověřovali vyčerpáním paliva z nádrže a opětovným doplněním paliva. Teoreticky vypočítané hodnoty byly následně porovnány se skutečně naměřenými.

Stejně tak jako v jiných oblastech současného světa moderních technologií, nezbývá než i v měření spotřeby paliva postoupit a nabízené technologie využít. Již dávno není možné tankovat tzv. "do plné" a ani využití měření prozatím používaném na soutěžích NEZ FIA nemá dostatečnou přesnost. Neumožňují to sofistikované palivové systémy, automatickéí odvzdušnění palivových nádrží anebo přečerpávání mezi jednotlivými segmenty nádrže. Proto se pořadatelé snaží najít novou, plně bezpečnou, výsledkově spolehlivou cestu. A tato nová metodika včetně výpočtu se v tuto chvíli zdá být tou správnou.

Samozřejmě se mohou ozvat námitky, že běžný účastník nemá možnost kontroly, že nikde není vidět množství paliva se kterým se počítá. Je třeba na to odpovědět, že jsme si zvykli důvěřovat různým hodnotám a neuvažujeme nad tím jak vznikají. Důvěřujeme například množství paliva na tankovacím stojanu, přestože nemáme vůbec tušení jakým způsobem pracuje průtokoměr a neznáme veličiny ani přepočtové vzorce, podle nichž je nakonec zjištěno číslo, které vidíme na displeji. Stejně tak je tomu i u této metodiky. Nezbývá než věřit, že za celým složitým procesem výpočtu stojí zodpovědní a fundovaní inženýři, kteří rozumí své práci a kteří mají celý postup ověřen.

 

Attachments:
Download this file (statistic.pdf)Statistika[ ]279 kB
Download this file (celkove.pdf)celkove.pdf[ ]669 kB
Download this file (B-1000.pdf)B-1000.pdf[ ]199 kB
Download this file (B-1200.pdf)B-1200.pdf[ ]260 kB
Download this file (B-3000.pdf)B-3000.pdf[ ]153 kB
Download this file (D-1600.pdf)D-1600.pdf[ ]198 kB
Download this file (D-3000.pdf)D-3000.pdf[ ]153 kB
Download this file (MEDIA.pdf)MEDIA.pdf[ ]260 kB
Download this file (seznam.pdf)seznam.pdf[ ]629 kB
Download this file (2016_penalizace.pdf)2016_penalizace.pdf[ ]146 kB