ŠKODA Economy Run 2015

 ste7370a 20150924 1577304658

Výsledky

jsou k dispozici v příloze celého článku

Fotogalerie je k dispozici zde

34. ročník soutěže ŠKODA Economy Run se uskutečnil v sobotu 19.9.2015. Pořadatelem soutěže byly jako již tradičně ŠKODA Auto a.s. a ÚAMK Automotoklub ŠkodaMladá Boleslav. Zázemí poskytlo ŠKODA Service Training Centre a o technickou stránku soutěže se starali mechanici ze Servisních služeb ŠKODA Auto.

Na letošní obtížné trati posádky ukázaly své umění - vítězná posádka Jan Horníček - Věra Horníčková se svojí Škoda Citigo (1.0 MPI, 44kW) dosáhla spotřeby 3 l/100km a tím se jí podařilo stlačit hodnotu emisí CO2 pod 70g/km. Celá třicítka soutěžících pak pod hodnotu 100g/km, což pro naftové motory znamená spotřebu pod 3,7l/100km a pro benzínové pod 4,1l/100km.

Zajímavý je i výkon posádky Chromec-Voplakalová, která se sportovním vozem Octavia 3 (2.0TSI, 162kW) dosáhla spotřeby 4,8l/100km. Nelze zapomenout ani na zástupce handicapovaných motoristů, posádku Liška-Lišková, která s Fabií 2 upravenou na ruční řízení dosáhla spotřeby 5,7l/100km.

K mezinárodnímu charakteru této soutěže letos přispěly zahraniční posádky z Finska, Dánska, Slovenska a Maďarska. Jak skvělé ekonomické řidiče mají ve Finsku ukázala posádka Karhusari-Kumpulainen, kteří se zcela novým zapůjčeným vozem Škoda Citigo (1.0 MPI, 44kW) skončili celkově na čtvrtém místě se spotřebou 3,4l/100km. Další, tentokrát finskodánská posádka Lehisto-Christopohersen pak na stejném voze skončila na celkovém osmém místě se spotřebou 3,6l/100km.

Metodika měření spotřeby

Pro letošní rok pořadatelé drobně pozměnili metodiku měření spotřeby paliva při soutěži. Po změření výšky paliva v nádrži před startem soutěže bylo soutěžícím dotankováno 10 litrů pohonných hmot - takzvaná "Virtuální přídavná nádržka" - tedy množství paliva, které mělo stačit těm nejlepším k absolvování celé trati. V cíli soutěže se tedy měří přibližně stejná hladina jako před soutěží. Tim jsou eliminovány možné výrobní diference jednotlivých kusů palivových nádrží. Celková spotřeba paliva se pak vypočítá z rozdílu naměřených hodnot přičtenému k natankované "Virtuální přídavné nádržce".

Nejdůležitějším článkem tohoto systému je pak přepočet změřené výšky hladiny paliva v nádrži na objem paliva. Tento výpočet je proveden podle interních hodnot výrobce vozů, které však pořadatelé empiricky ověřovali vyčerpáním paliva z nádrže a opětovným doplněním paliva. Teoreticky vypočítané hodnoty byly následně porovnány se skutečně naměřenými.

Stejně tak jako v jiných oblastech současného světa moderních technologií, nezbývá než i v měření spotřeby paliva postoupit a nabízené technologie využít. Již dávno není možné tankovat tzv. "do plné" a ani využití měření prozatím používaném na soutěžích NEZ FIA nemá dostatečnou přesnost. Neumožňují to sofistikované palivové systémy, automatickéí odvzdušnění palivových nádrží anebo přečerpávání mezi jednotlivými segmenty nádrže. Proto se pořadatelé snaží najít novou, plně bezpečnou, výsledkově spolehlivou cestu. A tato nová metodika včetně výpočtu se v tuto chvíli zdá být tou správnou.

Samozřejmě se mohou ozvat námitky, že běžný účastník nemá možnost kontroly, že nikde není vidět množství paliva se kterým se počítá. Je třeba na to odpovědět, že jsme si zvykli důvěřovat různým hodnotám a neuvažujeme nad tím jak vznikají. Důvěřujeme například množství paliva na tankovacím stojanu, přestože nemáme vůbec tušení jakým způsobem pracuje průtokoměr a neznáme veličiny ani přepočtové vzorce, podle nichž je nakonec zjištěno číslo, které vidíme na displeji. Stejně tak je tomu i u této metodiky. Nezbývá než věřit, že za celým složitým procesem výpočtu stojí zodpovědní a fundovaní inženýři, kteří rozumí své práci a kteří mají celý postup ověřen.