ŠKODA Economy Run 2017 - Výsledky
- Podrobnosti
- Zobrazeno: 14126
Výsledky
jsou k dispozici v příloze celého článku
Fotogalerie je k dispozici zde
36. ročník soutěže ŠKODA Economy Run se uskutečnil v sobotu 23.9.2017. Pořadatelem soutěže byly jako již tradičně ŠKODA Auto a.s. a ÚAMK Automotoklub ŠkodaMladá Boleslav. Zázemí poskytlo ŠKODA Service Training Centre a o technickou stránku soutěže se starali mechanici ze Servisních služeb ŠKODA Auto. Sledování vozidel na trati a dodržování trati a pravidel silničního provozu zajišťoval ONI system.
V letošním ročníku se pořadatelé vrátili k hodnocení vozidel podle druhu paliva a to i díky novince letošního ročníku, účasti vozů s palivem CNG. Letošní povětrnostní podmínky - téměř celou trať absolvovali účastníci v dešti, podhorský profil první etapy a dopravní komplikace způsobené nehodou v Mělníku a uzavírkou silnice č.16 těsně před cílem prověřily schopnosti a trpělivost účastníků. Přes všechny tyto nepříznivé faktory jsou výsledky opět na vysoké úrovni.
Benzínové motory
Vítězem letošního ročníku ve skupině vozů s benzínovými motory se stali manželé Jitka a Jiří Honzejkovi, kteří s průměrnou spotřebou 3,2 l/100 km o jednu desetinu porazli posádky na druhém a třetím místě a na nejvyšším stupínku vystřídali loňské vítěze, letos druhé, Jana a Pavla Horníčkovi. Na třetím místě se až díky třetímu rozhodujícímu kritériu - čas potřebný k projetí celé tratě - umístili Michaela Pospíšilová a Viktor Myslil.
V této skupině se soutěže účastnilo čtrnáct vozů Citigo a ve výsledkové listině jim patří prvních osm míst. V podstatě všichni účastníci dosáhli spotřeby nižší než 5 l/100km a celá polovina z třicítky zúčastněných dosáhla spotřeby nižší než 4 l/100km.
Naftové motory
Oproti skupině benzínových motorů byla letos v této skupině poměrně nižší účast. Vítězství získali Jaroslav Najman a Michal Ondráček (Octavia 1,6) se spotřebou 3,1 l/100km a s poměrně bezpečným náskokem před druhou dámskou posádkou Simona Randová, Petra Procházková (Octavia 1,9, 3,4 l/100km) a třetí manželskou posádkou Ema a Otakar Hykešovi (Octavia 1,9, 3,5 l/100km).
Z celkových 16 posádek prvních deset dosáhlo spotřeby nižší než 4 l/100km.
Motory CNG
Novinkou letošního ročníku bylo uvedení nového druhu paliva do soutěže. V této kategorii nakonec soutěžilo pouze 5 vozů a to hlavně díky účastníkům v kategorii MEDIA s vozy zapůjčenými od ŠKODA Auto. Vítězem v této skupně se stala posádka Marek Tomíšek a David Kazda, kteří se ekonomické jízdě cíleně věnují a dosáhli několika pozoruhodných výsledků - http://www.usporne.info/. Zvítězili s neuvěřitelnou spotřebou 2,2 kg/100km, což po přepočtu odpovídá emisím CO2 ve výši 60,28 g/km a tímto výkonem předstihli ostatní o více než 10 g/km. Jako druhá se umístila posádka Jiří a Petr Hájkovi se spotřebou 2,6 kg/100km a třetí posádka Jan Flídr, Jiří Ráb se spotřebou 2,8 kg/100km. Všichni soutěžili na vozech Citigo.
Ani posádky na Octaviích G-Tec se neztratili a se spotřebou 3,0, resp. 3,5 kg/100km ukázali, že vozy s palivem CNG mohou zaujmout rovnocené místo mezi vozy s tradičním palivem.
Mezinárodní účast
Soutěže se účastnili i Róbert Ondáš a Martin Šimočko ze Slovenska, kteří se se svojí Fabií 1,2 a spotřebou 3,7 l/100km umístili jako devátí ve skupině vozů s benzínovými motory - jako první posádka s jiným vozem než Citigo.
Již poněkolikáte se soutěže účastnili (tentokráte) tři posádky z Finska, které se pravidelně účastní seriálu soutěží severoevropské zóny pod hlavičkou FIA.
Metodika měření spotřeby
Po změření výšky paliva v nádrži před startem soutěže bylo soutěžícím dotankováno 10 litrů pohonných hmot - takzvaná "Virtuální přídavná nádržka" - tedy množství paliva, které mělo stačit těm nejlepším k absolvování celé trati. V cíli soutěže se tedy měří přibližně stejná hladina jako před soutěží. Tim jsou eliminovány možné výrobní diference jednotlivých kusů palivových nádrží. Celková spotřeba paliva se pak vypočítá z rozdílu naměřených hodnot přičtenému k natankované "Virtuální přídavné nádržce".
Nejdůležitějším článkem tohoto systému je pak přepočet změřené výšky hladiny paliva v nádrži na objem paliva. Tento výpočet je proveden podle interních hodnot výrobce vozů, které však pořadatelé empiricky ověřovali vyčerpáním paliva z nádrže a opětovným doplněním paliva. Teoreticky vypočítané hodnoty byly následně porovnány se skutečně naměřenými.
Stejně tak jako v jiných oblastech současného světa moderních technologií, nezbývá než i v měření spotřeby paliva postoupit a nabízené technologie využít. Již dávno není možné tankovat tzv. "do plné" a ani využití měření prozatím používaném na soutěžích NEZ FIA nemá dostatečnou přesnost. Neumožňují to sofistikované palivové systémy, automatickéí odvzdušnění palivových nádrží anebo přečerpávání mezi jednotlivými segmenty nádrže. Proto se pořadatelé snaží najít novou, plně bezpečnou, výsledkově spolehlivou cestu. A tato nová metodika včetně výpočtu se v tuto chvíli zdá být tou správnou.
Samozřejmě se mohou ozvat námitky, že běžný účastník nemá možnost kontroly, že nikde není vidět množství paliva se kterým se počítá. Je třeba na to odpovědět, že jsme si zvykli důvěřovat různým hodnotám a neuvažujeme nad tím jak vznikají. Důvěřujeme například množství paliva na tankovacím stojanu, přestože nemáme vůbec tušení jakým způsobem pracuje průtokoměr a neznáme veličiny ani přepočtové vzorce, podle nichž je nakonec zjištěno číslo, které vidíme na displeji. Stejně tak je tomu i u této metodiky. Nezbývá než věřit, že za celým složitým procesem výpočtu stojí zodpovědní a fundovaní inženýři, kteří rozumí své práci a kteří mají celý postup ověřen.
Aktuality
Oblíbené články
Mohlo by zaujmout
Právě přítomno: 37 hostů a žádný člen