Vznik a historie Economy Run

Zobrazeno: 7440

Škoda Economy Run - soutěž o nejúspornější způsob jízdy automobilů této značky. Podobné soutěže u nás vznikaly a postupně zase zanikaly, což lze chápat jako méně atraktivní měření hůře souměřitelného. Vozy různých výrobců o rozdílné hmotnosti i objemu válců lze sice postavit na start, ale není možné zajistit soutěžícím rovnocenné podmínky . Toto je největší předností Economy Run Škoda: všichni s vozy téže značky a stejné kubatury. Za takových podmínek se skutečně ukáže, jak to kdo umí: počínaje péčí o svůj vůz a konče jezdeckou technikou a taktikou soutěžícího, který absolvuje předepsanou kilometráž v normálním silničním provozu v limitovaném čase. Toto jsou hlavní důvody zájmu účastníků z řad běžných majitelů vozů Škoda o soutěž.

Mnozí se objevují na startu po celou řadu ročníků, a z nich se také rekrutují často i vítězové (i když to není pravidlem). Důkazem toho, že soutěž má opravdu něco do sebe, je i skutečnost, že o ni jeví zájem většinou motorističtí novináři, pro které byla v posledních letech otevřena samostatná kategorie.

Dosahované výsledky jsou skutečně pozoruhodné. Dokazují nejen jezdecké umění a cit pro ekonomickou jízdu řidičů, ale i objektivní úspornost vozů
Škoda. Po prvních ročnících se dokonce vyskytly hlasy, že výsledky musí být nějak manipulované, že dosahovat takových výsledků není možné seriózním způsobem. Tak se dostalo i pochybovačům možnosti soutěž absolvovat a poznat celý systém předstartovní péče o vozy v Servisu Kosmonosy, technické přejímky vozů s příslušnými kontrolami až po zaplombování nejen nádrže, ale i motorového prostoru - to vše samozřejmě pod kontrolou samotných účastníků navzájem. A přesto, že se startovní listina v podstatné části každoročně mění a v cíli se někteří radují z vítězství či předních umístění, jiní jsou naopak zklamáni, vždy se vytváří společnost fanoušků, kteří si mají co říci a na soutěž rádi a v dobrém vzpomínají.

Moje první zkušenost s takovou soutěží se datuje až do doby, kdy automobilka Volkswagen uváděla v Rakousku na trh svůj model "brouka" 1300 a ke své mezinárodní novinářské Economy Run pozvala z Československa také mne. Soutěž jsem absolvoval se svým redakčním kolegou, fotografem Bahenským. V podzemních garážích vedle votivního chrámu na vídeňském Ringu jsme se usmívali, když si naše, už zkušená konkurence přehušťovala pneumatiky kvůli valivému odporu (tenkrát se to ještě nekontrolovalo jako dnes) a ke startu své natankované vozy tlačila.

Přes to všechno, bez předchozích zkušeností, jsme dojeli do cíle z osmadvaceti posádek jako čtvrtí nejúspěšnější. Napoprvé to bylo nepochybně dobré. Ale večer, při vyhlašování vítězů, jsme už skřípali zuby: první tři posádky totiž obdržely letenky a týdenní pobyt na slavný závod Targa Florio na Sicílii. My na čtvrtém místě jsme dostali po malém tranzistoráčku... Pro mizerné dvě deci benzínu, které bychom mezi Vídní a Brnem bohatě ušetřili jen s přehuštěnými pneumatikami!

Přesto jsme však nezahořkli a časem jsme zorganizovali ve spolupráci s Autoklubem a Caravan clubem Škoda Mladá Boleslav Economy Run jen pro škodovky. První vítěznou posádkou byla dvojice Liška-Roušarová, která si svůj úspěch později nejednou zopakovala jako manželé Liškovi. Jo, kdo umí, ten umí. S nožkou lehkou jako motýl, s vozem v dobře udržovaném stavu a s taktikou absolvovat asi třistakilometrovou trať tak, aby se cílem projelo krátce před vypršením časového limitu, lze dosáhnout až neuvěřitelně nízkou spotřebu. Co to
nadělalo zpočátku zlé krve! Jezdit se škodovkou za tři a půl litru na sto kilometrů? Prosím vás, to povídejte holubům! To musí být nějaký rafinovaný podvod, neseriózní reklamní trik továrny, barnumská reklama. Samozřejmě že nás, pořadatele, tyto hlasy štvaly, protože jsme věděli, že tomu tak není. Ze každý startující má zaplombovanou benzinovou nádrž a s ní také celý motorový prostor, že jsou po cestě tajné kontroly, že je prostě každá nedovolená manipulace prakticky nemožná.

Tak co, nechcete si to se svým Favoritem, Felícií nebo Octávií také zkusit? Musíte být ve voze nejméně dva, oba přes osmnáct a mít vůli dokázat, že jste úsporný řidič. V soutěži projetý benzín je zdarma (o hodnotných cenách ani nemluvě) a pojedete překrásným krajem okolo místa startu a cíle v Kosmonosích u Mladé Boleslavi.

Karel Hrubec, časopis LINKA 158, číslo 13, ročník 1995.